Saturday 19 October 2013

LOCAL TALENT

Dit weekend is het opnieuw ‘buren bij kunstenaars’. Een goeie gelegenheid om lokaal talent te ontdekken. Gisteren ben ik er zelf op uit getrokken om een paar ateliers te bezoeken met mijn lijstje op zoek naar moois, een selectie …


Het werk van Ygor Lannoye (keramiek) ken ik al langer, maar zijn atelier had ik tot nu toe nog niet kunnen bezoeken. Zijn naam prijkte bovenaan mijn lijstje.Ygor maakt wand- en potsculpturen. Zijn wandsculpturen vind ik gewoon fantastisch. Hij speelt met kleur, textuur, vorm, verschillende glazuren. Hij drijft zijn keramiek (en glazuur) tot het uiterste. Gewoon schitterend wat hij ermee doet! Blij hem ontmoet te hebben.

De zussen De Ghelder hebben er hun werk van gemaakt. Een leegstand pand hebben zij voor de gelegenheid omgetoverd tot tijdelijke tentoonstellingsruimte. De papieren sculpturen van Anne komen helemaal tot hun recht in de verschillende ruimtes, terwijl de doeken van Dominique net rust brengen boven het drukke behangpapier. Mooie combinatie.

Het boekbinderscollectief 14x14 is nog te bezoeken tot het einde van de maand in CC Scharpoord in Knokke. 14 boekbinders hebben gedurende 2 jaar voor elkaar boekjes gemaakt, op zich al een mooi uitgangspunt. Sommigen hebben er iets moois van gemaakt, een selectie van de boekjes wordt binnenkort ook tentoongesteld tijdens de boekbindersbeurs in Leiden.

Mijn dag heb ik afgesloten met het werk van Clarisse Bruynbroeck. Het werk van deze jonge juweelontwerpster kende ik niet en was voor mij een ontdekking. Ze ontwerpt conceptuele juwelen rond breekbare thema’s. Een deel van haar collectie ‘Het getekende lichaam’ (een vertaling van hoe zij anorexia ziet bij iemand in haar onmiddellijke omgeving) is nog tot 30 november te zien in Viktor Gallery, Antwerpen.

Jef Snauwaert heb ik een paar maanden geleden ontmoet en kort daarop de tentoonstelling bezocht in Salon De Reyghere. Een mooie kans om zijn atelier eens te bezoeken, het zegt zo veel over een kunstenaar. Zijn schilderijen stralen pure eenvoud uit, met weinig veel zeggen. Ook zijn sculpturen zijn prachtig! Hopelijk geraak ik er nog …



No comments:

Post a Comment